Skrzynia biegów to jeden z kluczowych elementów gwarantujących sprawne działanie układu napędowego. Składa się z wielu ruchomych elementów, potrzebuje więc odpowiedniego oleju, który pozwoli na zachowanie wysokiej sprawności na długi czas. Kiedy należy wymienić olej? Na co zwrócić uwagę?
Automatyczna skrzynia biegów to jeden z najbardziej skomplikowanych i kosztownych podzespołów samochodu. Co za tym idzie, ewentualna naprawa jest niezwykle kosztowna i uderza po kieszeni właściciela. Z tego powodu tak ważne jest, by się upewnić, że Twoja skrzynia biegów pracuje w optymalnych warunkach zgodnych z zaleceniami producenta. Poza zagadnieniami dotyczącymi techniki jazdy najważniejsze jest zapewnienie odpowiedniego smarowania przekładni wewnątrz skrzyni biegów.
Olej skrzyni biegów pełni niezwykle istotne funkcje wewnątrz znajdujących się tam mechanizmów. Płyn zapewnia przede wszystkim optymalne smarowanie i chłodzenie podzespołów. Poza tym w sprzęgle hydrokinetycznym pośredniczy on w przekazywaniu siły napędowej oraz wykorzystywany jest w bardzo precyzyjnym układzie sterowania pracy przekładni.
Przy okazji warto wspomnieć również o wielotarczowych sprzęgłach znajdujących się wewnątrz automatycznych skrzyń biegów. Elementy te zostały zaprojektowane z myślą o pracy w kąpieli olejowej – opiłki metalu powstające podczas pracy sprzęgła trafiają do oleju. Stan płynu zależy również od obciążeń, jakim poddawana jest skrzynia biegów – im więcej pracy, tym więcej opiłków. Choć nowoczesne skrzynie biegów wyposażone są w magnesy mające na celu wyłapywanie opiłków mechanicznych, to nawet najbardziej skomplikowane filtry nie dają gwarancji wychwycenia wszystkich zanieczyszczeń. Zabezpieczenia wpływają jedynie na wydłużenie interwału pomiędzy wymianą oleju, a nie na fakt potrzeby jego wymiany.
Jeżeli zapytasz o konieczność wymiany oleju mechaników i wyjadaczy za kierownicą, usłyszysz opinię mówiącą o tym, że dopóki skrzynia funkcjonuje, nie ma sensu zawracać sobie głowy wymianą płynu wewnątrz niej. Okazuje się, że nie ma to zbytniego oparcia w faktach. Prawidłowa wymiana oleju może wyłącznie poprawić pracę układu napędowego. Zaznaczam, że słowem kluczowym jest tutaj wyraz „prawidłowy”.
Twoja skrzynia biegów powinna być wyposażona w tradycyjny korek spustowy, który znacznie ułatwia cały proces. Co ważne, może się jednak okazać, że będziesz w stanie wylać wyłącznie połowę zużytego oleju – pozostałej części możesz się pozbyć przez odessanie jej lub po dopiero demontażu przekładni.
Najlepiej jest wymienić olej, korzystając w pierwszej kolejności z otworu spustowego, a dopiero później możesz zdjąć miskę olejową. Przy okazji wymiany oleju należy rozważyć pomysł wymiany filtra. Niestety większość pojazdów nie oferuje takiej możliwości z racji tego, że producent przewiduje dożywotnią trwałość tego elementu. Później potrzebne będzie oczyszczenie powierzchni styku miski olejowej i uszczelki. Najlepiej będzie, jeśli założysz nową. Następnie złóż całość oraz upewnij się, że wszystkie elementy dobrze przylegają. Dopiero wtedy wlej nowy olej do skrzyni biegów. Po opróżnieniu zbiornika olejowego należy dostarczyć nowych płynów smarujących – tylko i wyłącznie tych przewidzianych przez producenta danego komponentu.
Po wlaniu odpowiedniej ilości oleju włącz silnik, by sprawdzić poziom oleju przy pomocy czujników i komputera pokładowego. Jeśli komputer zakomunikuje, że w zbiorniku znajduje się zbyt mała ilość oleju – dolewaj aż do skutku.
Producenci zalecają, by wymienić olej po pierwszych 100 tysiącach kilometrów przebiegu, po osiągnięciu tego pułapu należy częściej troszczyć się o stan oleju hydraulicznego – nawet co 40 tysięcy kilometrów!
(fot. pixabay.com)